تاريخ : جمعه ٩ فروردین ،۱۳٩٢

 

موسیقی متن خاطره انگیز پلنگ صورتی The Pink Panther

 

 

 

به جرأت میتوان گفت یکی از ماندگارترین آهنگ های ساخته شده برای موسیقی متن فیلم (Soundtrack)، موزیک خاطره انگیز پلنگ صورتی هستش.یک شاهکار به تمام معنای جاز با ملودی های فوق العاده، از آهنگساز امریکایی و ایتالیایی تبار، هنری مانچینی (Henry Mancini) .در این لحظه با آلبوم موسیقی متن فیلم پلنگ صورتی (The Pink Panther) که در سال ۱۹۶۳ توسط این هنرمند ساخته شده است

 

.

 

موزیک متن پلنگ صورتی بر اساس سبک جاز نوشته شده و زنده یاد هنری مانچینی بخشی از نت ها را بر اساس حرکات بدن کارتون پلنگ صورتی نوشته است.موسیقی متن سریال کارتونی پلنگ صورتی جزو ۲۰ موزیک برتر ساخته شده قرن اخیر از اوست.همچنین موسیقی متن این فیلم در سال ۱۹۶۵ برنده جایزه اسکار شد.

 

 

 

شخصیت کارتونی پلنگ صورتی شخصیت اصلی یکی از فیلم‌های سریالی کوتاه نقاشی متحرک می‌باشد. محبوبیت این شخصیت کارتونی باعث تولید چندین سری از فیلمهای کوتاه نقاشی متحرک شده‌ است.

 

آهنگساز این فیلم یعنی هنری مانچینی از آهنگسازان و رهبران ارکستر آمریکایی ایتالیایی‌تبار بود.مانچینی پس از ساخت موسیقی متن فیلم ابوت و کاستلو در سال ۱۹۵۲ به عنوان آهنگساز فیلم شهرت پیدا کرد. علاوه بر این وی برای فیلم نشان شر در سال ۱۹۵۸ موسیقی متن نوشت که به گفته خودش موسیقی متن این فیلم یکی از بهترین کارهای او در آن دوره بوده‌ است.

 

مانچینی کار ساخت موسیقی متن را در دهه پنجاه میلادی شروع کرد و در طول چهل سال، بسیاری از بهترین آثار را در زمینه موسیقی فیلم خلق کرد.

 

هنری مانچینی در ۱۸ مورد نامزد دریافت جایزه اسکار (Oscar) بود که توانست چهار اسکار را نیز از آن خود سازد. همچنین ۷۲ بار نامزد دریافت جایزه گرمی Grammy شد و توانست در ۲۰ مورد آن به دریافت جایزه معروف نائل آید.

 

هنری مانچینی در سال ۱۹۹۴ از دنیا رفت.اما همیشه در یادها باقی خواهد ماند.

 

 

 

مشخصات آلبوم:

 

اهنگساز :Henry Mancini
نام آلبوم : The Pink Panther
سبک : Soundtrack, Big Band, Easy Listening
سال انتشار : ۱۹۶۳
کیفیت : ۳۲۰kbps
حجم : ۶۷MB
مدت زمان : ۰۰.۲۸:۵۸
 

 

 

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ٩ فروردین ،۱۳٩٢

ساکسیفون

ساکسیفون ،عضو خانواده ی سازهای بادی چوبی است حتی اگر تقریبا کاملا از فلز ساخته شده باشد. صدا با ارتعاش یک قمیش تکی تولید می شود که شبیه به روش تولید صدا در کلارینت است. کلارینت و ساکسیفون از خیلی جهات مشابه یکدیگر هستند. بسیاری از هنرجویان مبتدی ممکن است تمایلی به پرداخت قیمت بالاتر ساکسیفون نداشته باشند. سایرین شاید دست های به اندازه ی کافی بزرگ برای جای گرفتن در اطراف کلیدهای ساکسیفون را نداشته باشند. آن هنرجویان ممکن است با یک کلارینت شروع کنند و در آینده به ساکسیفون روی آورند.

با توضیحات کامل در معرفی ساکسوفون یا ساکسیفون، یک ساز از خانواده سازهای بادی و قمیشی است. ساکسوفون معمولا از برنج ساخته می شود و با یک قمیش دهانی شبیه به ساز کلارینت نواخته می شود. خانواده ساکسیفون توسط سازنده ساز بلژیکی آدولف ساکس در سال 1840 ابداع شد. ساکس می خواست که یک گروه یا سری سازهایی بسازد که بتوانند قدرتمندترین و ویژه خوان های سازهای بادی شوند و بهترین تطبیق سازهای برنجی باشند. ساکس، ساکیسفون را در 28 ژوئن سال 1846 در دو گروه از 7 ساز ابداع نمود. هر سری شامل سازهای با اندازه های متفاوت در انتقال های متفاوت بودند. سری های B بمل و E بمل برای گروه های نظامی طراحی شده بود و به شدت محبوب شدند و بیشتر ساکسیفون های امروزه از این سری ها آمده اند. سازهای اصطلاحا سری ارکستری، در نت های C , F هرگز به موفقیت و موقعیت ثابت نرسیدند و E بمل و B بمل بجای آنها در موسیقی کلاسیک جایگزین شدند.

ساکسیفون معمولا در موسیقی کلاسیک (تک نوازی، موسیقی گروهی، گروه های کنستری)، گروه های نظامی، گروه های مارش و جز نواخته می شود. نوازندگان ساکیسفون، ساکسیفونیست نامیده می شوند.

تاریخچه ساکسیفون

ساکسیفون در سال 1841 توسط آدلوف ساکس، ساز ساز بلژیکی و فلوت نواز و کلاریت نواز که در پاریس کار می کرد، ساخته شد. وقتی که هنوز در مغازه ساز پدرش در بروسل کار می کرد، ساکس شروع به توسعه و ساخت یک ساز با طرح یک ساز برنجی و چالاکی یک ساز بادی کرد. او می خواست که اوربلو آنرا به یک اکتاو ببرد. (برخلاف کلارینت که زیری صدا را در نت دوازدهم وقتی اوربلو می کند، بالا می برد) چنین سازی که در اکتاو، اوربلو (اوربلو در سازهای بادی زمانی است که با نیروی بیشتر برای تولید نت های بالا نواخته می شود) دارد می تواند انگشت گذاری یکسان برای هر دوی دامنه نت ها داشته باشد.

قبل کارش بر روی ساکسوفون (یا ساکسیفون) ساکس بهبودهای وسیعی به کلارینت باس از طریق بهبود کلیدها و آکوستیک و بسط محدوده پایینش بخشیده بود. ساکس همچنین مبدع ساز زمانی محبوب اوفیکلید هم است که یک ساز برنجی بزرگ بود که دامنه نت های باس آن شبیه به یک ساز بادی بود. تجربه او با این سازها به او اجازه طراحی و توسعه مهارت ها و تکنولوژی های لازم برای ساخت اولین ساکسیفون را داد. آدولف ساکس یک ساز با تک قمیش دهانی مانند کلارینت و بدنه مخروطی مانند اوفیکلید و ویژگی های آکوستیک هر دو هورن (شیپور) فرانسوی و کلارینت ساخت.

حق اختراع ساکسیفون در سال 1866 تمام شد و بعد از آن ساکسیفونیست های بسیاری و سازندگان سازها، طراحی ها و بهبودهای خود را به کلیدها و طرح ساکسیفون اعمال کردند. اولین تغییرات حجیم توسط سازنده فرانسوی که زنگ را اندکی توسعه داد و یک کلید افزون، برای نیم فاصله تا B بمل به ساکسیفون اضافه کرد، صورت گرفت. مشکوک است که خود ساکس هم در حال تلاش برای اعمال این تغییر بوده است. این توسعه اکنون در اکثر طراحی های مدرن موجود در کنار تغیرات اندک از قبیل کلیدهای اضافه برای انگشت گذاری های متفاوت موجود است.

قطعات مشهور ساکسیفون

جولز دمرسمن – فانتزی سور آن

کلود دیبوسی – رپسودی پور ارکستر ات ساکسفون

وینسنت دیندی – کرال واریه (اپوس 55 )

لارس اریک لارسون – کنسرتو ساکسوفون

فلورنت اشمیت – لجند اپوس 66

جکوئز ایبرت – کنسرتینو دا کامرا

الکساندر گلازونوف – کنسرتو در E بمل ماژور برای ساکسوفون آلتو

یوجین بوزا – آریا پور ساکسیفون آلتو

برنهارد هایدن – سوناتا برای ساکسیفون آلتو

داریوس میلهاد – اسکاراماش برای ساکسیفون آلتو

هنری توماسی – بالید برای برای ساکسیفون آلتو

پل کرستون – سوناتا اپوس 19 برای ساکسیفون آلتو

پل هیندمیث – سوناتا برای ساکسیفون آلتو

خانواده ساکسیفون

خانواده اصلی ساکسیفون بین سازهای B بمل و E بمل تغیر می کند. خانواده دیگری از ساکسیفون بین C و F تغییر می کند و بیشتر حاشیه ای هستند، هرچند که بعضی از سازندگان سعی کردند ساکسیفون سوپرانو C و آلتو در F (متزو-سوپرانو ساکسیفون) و تنور در C (ساکسیفون ملودی C ) را در قرن بیستم محبوب کنند. ملودی C بین اواخر 1920 و اوایل 1930 به موفقیت هایی رسید. یک شرکت اخیرا تولید ساکسیفون سوپرانو C و ملودی C را احیاء کرده است. سازهای در F بصورت نادر موجود هستند.

ساکسیفون کلید یک اکتاو بالاتر یک اکتاو پایین تر
1 سوپرانیسمو
B♭ – سوپرانو

2 سوپرانینو E♭ – آلتو
3 سوپرانو B♭ سوپرانیسمو تنور
4 آلتو E♭ سوپرانینو باریتون
5 تنور B♭ سوپرانو باس
6 باریتون
E♭ آلتو کنتراباس

7 باس B♭ تنور ساب کنتراباس
8 کنتراباس E♭ بریتون –
9 ساب کنتراباس B♭ باس

هر سازی عضو یک خانواده ی کوچک تر سازها است که در اندازه ها و اشکال مختلف می باشند. خانواده ی ساکسیفون بطور اساسی دارای چهار عضو است. ساکسیفون های Bb (B بمل) سوپرانو، Ebآلتو، Bb تنور و Eb باریتون به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. یک هنرجو با دست بزرگ می تواند با ساکسیفون Bb تنور موفق شود اما آلتو معمولا ترجیح داده می شود. ساکسیفون های سوپرانو و باریتون توسط نوازنده های حرفه ای که احتمالا با ساکسیفون آلتو شروع کرده اند، نواخته می شود. یک مدل خیلی قدیمی ساکسیفون، یک “ساکسیفون ملودی C” است. این ساکسیفون تقریبا شبیه ساکسیفون تنور است اما ساز قابل قبول برای یک مبتدی نیست. بیشتر یک ساز نوظهور است.

مانند تمام سازها، ساکسیفون به تعمیر و نگهداری و تمیز کردن نیاز دارد. این ساز درون جعبه اش به صورت سه قطعه به علاوه ی یک قمیش و یک بست (ligature) نگهداری می شود. بست یک گیره است که قمیش را در اطراف دهانه محکم نگه می دارد. قمیش قسمت حساس و ظریف این ساز است. لب پر کردن و خرد کردن یک قمیش با خوردن دهانه به پایه ی موسیقی یا لباس بسیار آسان است. یک بار که قمیش آسیب ببیند یا فرسوده شود، باید تعویض شود. هنرجویان که خیلی مراقب قمیش خود هستند باز هم نیازمند قمیش های جایگزین هستند تا یک سال گروه را به پایان برسانند.

 

تمام قمیش ها داری یک درجه ی سختی از “1” تا “5” هستند. هرچه شماره پایین تر یاشد، قمیش نرم تر است. به صورت عمومی، قمیش های محکم تر یا سخت تر توسط نوازنده های حرفه ای استفاده می شوند. معلمان نظر متفاوتی نسبت به سختی قمیش برای مبتدی ها دارند. بیشتر آن ها معمولا معتقدند که مبتدی ها باید با یک قمیش شماره ی “2” شروع کنند. یک شماره “1” خیلی نرم است. نوازنده های پیشرفته هرچه سطح اجرا و ماهیچه های لب آن ها پیشرفت می کند، شماره را بالاتر می برند.

ساکسیفون با دست چپ که به دهان نزدیک تر است نواخته می شود. دست راست کلیدهای پایین تر را می پوشاند. به دلیل اینکه ساکسیفون تنها ساز چوبی بادی است که از برنج ساخته شده است، توانایی نواختن صداهای بلند توسط مبتدی ها را دارد. یک نوازنده با تمرین می تواند یک صدای خیلی آرام و دلنشین تولید کند.

ساکسیفون سازی است که به صورت خیلی گسترده استفاده می شود. این سازها نقش مهمی در گروه ها، گروه های جاز، و گروه های موسیقی بی کلام کوچک ایفا می کنند. این ساز در مقایسه با سایر سازها نسبتا جدید است. مخصوصا دیدن تعدادی ساکسیفون با اندازه های مختلف در گروه های جاز عادی است. ساکسیفونیست های جاز حرفه ای تمایل دارند که بیش از یک ساکسیفون بنوازند. آن ها ممکن است ساکسیفون های سوپرانو، آلتو، تنور و باریتون و همچنین فلوت و کلارینت داشته باشند و با آن ها اجرا کنند.

 

گزینه های زیادی برای خرید یک ساکسیفون آلتو وجود دارد. یافتن این سازها به صورت نو یا دست دو نسبتا آسان است. جیاردینلی(Giardinelli)، ساکسیفون های مبتدی بسیار محبوبی، Vito مدل 7131Rرا می فروشد. Vito یک برند بسیار خوب ساکسیفون مبتدی است. خرید یک ساکسیفون دست دوم می تواند گزینه ی خوبی باشد اگر با احتیاط خریداری شود. سازها یا ساکسیفون های قدیمی تر که به خوبی نگهداری نشده اند می توانند از تنظیم خارج شده باشند یا نیاز به تعمیر داشته باشند. پدهای زیر بعضی از کلید ها بسیار ظریف و حساس هستند. آن ها ممکن است نیاز به تعویض از مغازه ی تعمیرات ساز دارای صلاحیت داشته باشند که این کار می تواند گران تمام شود. خرید یک ساز دست دو تنها زمانی توصیه می شود که شما یک ساکسیفونیست یا مدیر گروه حرفه ای را بشناسید که بتواند قبل از خرید، آن ساز را تست کند.

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ٩ فروردین ،۱۳٩٢

هفت سین امسال/.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ٩ فروردین ،۱۳٩٢

 

 معرفی و توضیح کامل در مورد ساز کلارینت (Clarinet) :

 

کلارینت یکی از سازهای بادی قمیشی است که انواع حرفه‌ای‌اش معمولا از چوب سیاه آفریقایی ساخته می‌شود.کلارینت انواع زیادی دارد که روی‌هم آنها را «خانواده کلارینت» می‌خوانند. معمولاً منظور از کلارینت نوع سوپرانوی آن است.
نوعی کلارینت که توانایی تولید فاصله‌های موسیقی شرقی را دارد به قره‌نی معروف است.
قره نی یا کلارینت:

 

قره نی سازی انتقالی است و باید گفت انواع مختلفی از این ساز ساخته شده که هر یک با فاصله ای دیگر، انتقالی هست. ما در اینجا از قره نی سی بمل که رایج ترین نوع قره نی است گفتگو می کنیم.
قره نی از دسته سازهای یک زبانه ای است و متشکل است از یک لوله استوانه ای که انتهای آن کمی مخروطی شده است.
در انتهای بالای ساز، تکیه گاهی مانند منقار، از جنس چوب، کائوچو یا پلاستیک تعبیه شده، که از یک سوی ان تقریبا صاف و سوی دیگر سطحی منحنی است و در سوی صاف آن تیغه ای نئی بر منقار تکیه کرده است( زبانه)
این قسمت را مجموعا دهانی می نامند که در موقع نواختن کاملا در دهان( و احیاناما بین دندانها ) قرار می گیرد. علاوه بر دهانی قسمت های دیگر نبز در این ساز به نظر می رسند که همگی می توانند از هم جدا شوند.
تعداد کلیدها و سوراخ های قره نی، بسیار بیشتر از کلیدها و سوراخ های فلوت و به همین دلیل انگشت گذاری این ساز مشکل تر از فلوت است.
وسعت صدای قره نی از سازهای بادی دیگر نسبتا بیشتر است.
قره نی باس یا باس کلارینت:
این ساز با همان اصول انگشت گذاری قره نی معمولی، یک اکتاو بم تر از آن صدا می دهد. بر خلاف کلارینت معمولی متشکل از لوله مستقیم در سراسر طول خود نیست،
بلکه در قسمت دهانی و انتهای تحتانی ساز خمیدگی هائی دارد، قسمت دهانی از قمیش (زبانه)، تکیه گاه قمیش و لوله ای که دوبار خمیده شده است و به سر لوله اصلی ساز می رسد تشکیل شده است و در قسمت انتهای تحتانی، لوله اصلی به طرف بالا برگشته و مانند انتهای شیپور کمی گشادتر شده است.
این ساز نیز از دسته سازهای انتقالی است و مانند کلارینت در دو نوع سیستم انتقالی سی بمل و لا ساخته شده است.
در کلارینت باس سی بمل گاه یک عدد کلید اضافی برای ایجاد صدائی نیم پرده بم تر تعبیه شده است.

 

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ٩ فروردین ،۱۳٩٢

مطلبی درباره گرگین خان:

---از دوست عزیزم خسرو  پرسیدم درباره گرگین خان که در کتاب تاریخ گرجی محله از آن یادشده  نام گرگین خان در گرجستان واختانگ گرگ یالی میباشد/و به صورت گرگ سالی در بین مردم تلفظ میشود. و این نام به دلیل اینکه گرگین خان در جنگها همانند وایکینگها کلاه خودی با نماد سر گرگ بر سر میگذاشت برای وی برگزیده شد.به دلیل اینکه( 3 بار )  تفلیس را از حمله عثمانیها نجات داد بسیار مورد احترام میباشد..



ارسال توسط بلوخین گرجی

یرای مشاهده تصاویر بر روی گزینه های سمت چپ کلیک کنید::::::))



ارسال توسط بلوخین گرجی

اسلایدر

دانلود فیلم