تاريخ : پنجشنبه ۳۱ امرداد ،۱۳٩٢

این ((آن)) دردانه

واِژه <<آن>> در موسیقی دستگاهی ایران یکی از مهمترین و درعین حال گنگ ترین مفاهیم است . در طول تاریخ در مباحث نظری دراین باره بسیارمطالب نوشته و گفته اند،اما همچنان تعریف دقیق و کاملی از ،،آن،، در موسیقی نیست.هنوز هم وقتی میگوییم فلان نوازنده  در نوازندگی و یا  فلان خواننده در صدا  ماهر و استاد  میباشد.متمایز کردن این موضوع کمترین ربط را با سونوریته ای نوازنده یا ردیف دان بودن خواننده دارد.شاید این نکته رابطه مه آلودی با خلاقیت انسان داشته باشد .خلاقیت ، فرایند ذهنی کشف ایده ها و مفاهیم یا آمیزش ایده ها است که بوسیله بینش خود آگاه یا نا خود آگاه  تحریک میشود.در واقع خلاقیت در موسیقی یعنی بکار گیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یا تبلور یا ایده ای تازه در ساخت موزیک میباشد.که حتی در مراحل خلاقیت ،زمانی را به عنوان دوره نهفتگی میدانند که موسیقی در آن به تکامل میرسد.اگر نوازنده یا خواننده ای بر ردیف دستگاهی مسلط باشد و به اصطلاح صدایش گرم و سازش شیرین باشد و استانداردهای اجرایی موسیقی را در حد مطلوب بداند به گونه ای خلاق یعنی اینکه در چنته اش چیزی برای گفتن داشته باشد و با علم و سواد موسیقی اش کلمه (آن) به معناب واقعی معنا خواهد شد و  تقریبا به معنای آن نزدیک میشویم.

 

 





ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ٢٩ امرداد ،۱۳٩٢

گرجی محله بر روی نقشه




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ٢٩ امرداد ،۱۳٩٢

اجرای موسیقی محلی مازندرانی

با حضور گروه موسیقی از گرجی محله





ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ٢٩ امرداد ،۱۳٩٢

 آقای امیر حمزه گرجی نژاد متولد 1334 بازیگر-نویسنده-پژوهشگر-شاعر- عکاس و تهیه کننده سینما از

 افتخارات روستای گرجی محله میباشند.

کتابها: سرطان آخر خط نیست - نخ طلایی - کفش های سیندرلا - پولک طلا

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ٢٩ امرداد ،۱۳٩٢

((اسم ))موسیقی

برای معرفی آهنگهایی که بشر پدید آورده و می آورد اسم یا لفظ موسیقی وضع شده است و توسط نوازندگان و خوانندگان عرضه گردیده و میگردد.با این تعریف, همه آوازهای دل انگیز طبیعت که دست بشر در ساخت آن دخالت ندارند از این بحث خارج میگردد.البته منظور این نیست که موسیقی طبیعت بی اهمیت است؛بلکه برعکس, این موسیقی واجد جنان اهمیتی است که بررسی آن مستلزم تهیه مقدمات مستقل و تدوین مقاله ای جداگانه است.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٢٦ امرداد ،۱۳٩٢

زبان مادری و گویش محلی

زبان مادری صدای مادر است مهر انگیز،پر شور و پرمعنا،و همچنین نشاط آور...

آنچنان که در مکانی غریب اگربا همزبانی روبرو شدیم که به زبان ما تکلم میکند با ولع خاصی با او با شیرینی دل و جان به صحبت می نشینیم.لذتی بی نهایت که قابل توصیف نمیباشد و زبان قاصر است از توصیف زیبائیهای آن...گویش محلی اصالت و هویت مردم دیار ما را میرساندو حتی در ذات ما نهفته است.گویش محلی که ریشه در زبانهای قدیم دارند با گذشت روزگارهای دراز تغییراتی  در آن پیدا شد.از آنجایی که گویش ما فرهنگ پدران و مادران می باشد.یادگار زمانهای دوری که سینه به سینه پیام را به ما رسانده اند.و امروزه با بکارگیری و آرایش آنها می توان به چگونگی افکار و عقاید و کردارشان دسترسی پیدا کرد.با نگاهی به گذشته و تکلم الفاظ  و مقایسه ای با زبان حال درک خواهیم نمود که بسیاری از لغتها و الفاظ جای خود را به تکلم فارسی داده و حتی در درو دهات دور دست به زبان فارسی((شهری)) صحبت میکنند و قدر و منزلت گویش محلی و دهاتی(مازندرانی) را نمی دانند و این چنین هست که خود تیشه به ریشه  فرهنگ خود میزنیم و زبان آبا و اجدادی خود را به دست فراموشی می سپاریم با امید آنکه در حفظ آن کوشا باشیم./.




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٢٦ امرداد ،۱۳٩٢

عکسهای دیدنی

دکتر مهدی کاظمی گرجی پزشک تیم ملی وزنه برداری

فروش ویژه گل انار بهشهر(روستای گرجی محله)

یا حضور پر رنگ سید هاشم احمدی

 

 

 

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٢٦ امرداد ،۱۳٩٢

((تمرین روزانه در موسیقی))

تمرین روزانه(هر روزه)به هدف به خاطر سپردن ،هر چه قدر هم کم ،بهتر است از حفظ کردن بصورت پراکنده ..این فقط تمرین دائمی است که تاثیر می گذارد.روزی چهار ساعت تمرین معیارخوبی است .تمرین زبادبه همان اندازه تمرین کم بداست.آرزوی هر هنر آموز باید این باشدکه خود رااز نظر تکنیکی هر چه سریعتر به حد کمال رساند.راه میانبری وجود ندارد.نمی توان از زیر کوه یا دور آن عبور کرد.بلکه بایدمستقیمااز روی آن گذشت.دو ساعت تمرین در هر روز برای عده ای که در موسیقی پیشرفته نیستند (البته نه مبتدیان)برای درک تکنیک خیلی زیاد نیست.همه میدانند که تکنیک تنها راه دستیابی به هدف و تبحر در موسیقی است و در سایه تمرین تکامل می یابد.همیشه زمان تمرین خود را تقسیم کنید .تکنیک را در یک زمان و قطعه ها را در زمان دیگر انجام دهید.و این دو جنبه را با دیدگاهی متفاوت در نظر بگیرید.از نگرانی و حواس پرتی در هنگام تمرین پرهیز کنید .ذهن شما در طی تمامی لحظات باید متمرکز بر کاری باشد که انجام می دهید،در غیر اینصورت تمرین شما ا فت خواهد با تمرکز شدید ،عشق و شور به نوازندگی میتوانید با نیم ساعت نوازندگی بازدهی بهتری را از یکساعت کار بی هدف بدست آورید.اگرحتی یک نت را بدون حضور ذهن نواخته اید ،نباید تصور کنید که در حال تمرین بوده اید.زمانی که شما با شور تمام تمرین میکنید خستگی را احساس نخواهید کرد.به امید روزی که شما یکی از بهترینها در موسیقی باشید.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٢٦ امرداد ،۱۳٩٢

دقت در نواختن

چرا نواختن با این همه نادرستی همراه است؟!؟

میتوان گفت تا حد زیادی تردید ذهنی است..ساده ترین قطعه خود را برداشته و با سرعت عادی بنوازید.ذهن خود را متوجه آن نگاه دارید ،نادرستی و بی دقتی از بین میرود.با این همه اگر قطعه ای کمی دشوارتر را بردارید،و آنرا تا حدی سریعتر از حد توانایی خود بنوازید ،بی دقتی و خطا ها فورا ظاهر میشود.راز این مساله هم در این است.و مطلب دیگری در کار نیست.آهسته نواختن به اراده ای قوی نیاز دارد.آسان می شود به خواسته های خود بال و پر داد.تا ما را به سریع نواختن بکشانند و با خود ببرند البته در پایان هم اجرا کننده و هم شنونده از فرط فراوانی خطاها به ستوه می آیند.خطاهایی که در میانشان افتادگی،لغزش یا سایر نواقص دیده می شود.این اجرا هرگز مایه لذت نمی شود.زیرا در آن آرامش و حالت لذت وجود ندارد. نهایتا نباید با سرعتی به اجرا بپردازد که به آشفتگی در ذهن و انگشتان می انجامد. آرام آرام تمرین کند و سپس به سرعت خود در نواختن بیفزایید به گونه ای که از نواختن خود کمال لذت را داشته باشید.

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٢٦ امرداد ،۱۳٩٢

 نمایی از تکیه اما م و مقبره شهدا




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ٢٤ امرداد ،۱۳٩٢

عکسی از گودم

این عکس شاید یه عکس به یاد ماندنی باشه...



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۸ امرداد ،۱۳٩٢

 

فاصله موسیقی
در موسیقی اختلاف زیرو بمی (زیرایی) یا نسبت تواتر میان دو صدا را فاصله گویند. فاصله دو نت پی درپی را متصل و غیر آن را منفصل گویند. بعضی از فاصله های متصل که به هم نزدیک ترند نیم پرده و آنهائی که دور ترند پرده نامیده می شوند. فاصله را همیشه بالا رونده حساب می کنند. هر فاصله به نام شماره نت های تشکیل دهنده آن نامیده می شود.بدیهی است که تعداد فاصله های میانی هر فاصله همیشه یکی کمتر از شماره نام آن است.علامتهای تغییر دهنده علامتهای تغییر دهنده علامتهائی هستند که قبل از نت ها (سمت چپ) قرار گرفته و صدای آنها را به اندازه نیم پرده یا دو نیم ـ پرده کروماتیک بالا یا پایین می برد .

 

دیز (#) صدای نت بدون علامت را نیم پرده کروماتیک بالا می برد . بمل (b) صدای نت بدون علامت را نیم پرده کروماتیک پایین می برد . دوبل دیز (×) صدای نت بدون علامت را دو نیم پرده کروماتیک بالا میبرد . دوبل بمل (bb) صدای نت بدون علامت را دو نیم پرده کروماتیک پایین می برد .

 

بکار صدای نت های با علامت یعنی تغییریافته بوسیله دیز وبمل و دوبل بمل را به حالت اصلی بر می گرداند. نیم پرده دیاتونیک و کروماتیک دو نت که هم اسم نبوده و نیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده دیاتونیک ؛ و دو نت که هم اسم بوده ونیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده کروماتیک نامیده می شوند. هر پرده از یک نیم پرده کروماتیک (۵کما) ویک نیم پرده دیاتونیک (۴کما) یا بعکس تشکیل شده است. هر کما معادل ۹/۱ پرده است، بنابراین ۹کما تشکیل یک پرده میدهد

 

نت های مترادف (آنارمونیک)
دو نت که هم اسم نبوده ولی صدایشان یکی باشد، مترادف یا آنارمونیک نامیده میشوند. اگر نت بم (نت اول ) یک فاصله را نیم پرده کروماتیک پایین یا نت زیر (نت دوم )را نیم پرده کروماتیک بالا ببریم فاصله دورترمیشود ، ولی تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند.
مثلا اگر فاصله چهارم درست را که از دو پرده و یک نیم پرده تشکیل شده است ، به اندازه نیم پرده کروماتیک دور کنیم تبدیل به فاصله چهارم افزوده میشود. اگر نت بم (اول ) یک فاصله را نیم پرده کروماتیک بالا یا نت زیر (نت دوم) را نیم پرده کروماتیک پایین بیاوریم فاصله نزدیک تر می شود، ولی باز هم تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند. مثلا اگر فاصله سوم بزرگ را که از دو پرده تشکیل شده به اندازه نیم پرده کروماتیک نزدیک تر کنیم ، به فاصله سوم کوچک تبدیل می شود.

 

بنابراین،اگرازفاصله بزرگ نیم پرده کروماتیک کسرشودبه فاصله کوچک تبدیل می شود. اگرازفاصله کوچک ودرست نیم پرده کروماتیک کسرشودبه فاصله کاسته تبدیل می شود.(به استثنای یکم درست که کاسته ندارد ). اگربه فاصله بزرگ ودرست نیم پرده کروماتیک اضافه شودبه فاصله افزوده می شود.اگربه فاصله افزوده نیم پردهکروماتیک اضافه شود به فاصله افزوده ترتبدیل میشود. اگرازفاصله کاسته نیم پرده کروماتیک کسرشودبه فاصله کاسته تر تبدیل می شود.

 

معکوس فاصله ها
اگرنت بم (اول)یک فاصله رایک اکتاو بالاببریم وبعدازنت زیر(دوم)قراردهیم ویااگرنت زیر (دوم)یک فاصله رایک اکتاو پایین بیاوریم و قبل ازنت بم(اول)قراردهیم،فاصله معکوس می شود. چون شماره فاصله ومعکوس آن عدد ۹ رابه وجودمی آ ورد، بنابر این برای پیدا کردن معکوس هرفاصله کافی است که شماره آن را ازعدد ۹ کم کنیم. ضمنا معکوس فاصله های درست همیشه درست است ومعکوس فاصله های بزرگ همیشه کوچک است وبه عکس. ومعکوس فاصله های کاسته همیشه افزوده است وبعکس. ومعکوس فاصله های افزوده تر همیشه کاسته تر است وبه عکس .

 

فاصله های نغمگی (ملودیک )وهماهنگ ( هارمونیک)

 

دوصدای فاصله اگر پی در پی شنیده شوند فاصله را ملودیک واگر با هم شنیده شوند فاصله را هارمونیک گویند. فاصله های مطبوع ( ملایم ) ونا مطبوع ( ناملایم) فاصله های یکم درست وپنجم درست وهشتم درست را مطبوع کامل وفاصله های سوم بزرگ و سوم کوچک وششم بزرگ وششم کوچک را مطبوع غیر کامل وفاصله چهارم درست را مطبوع مشترک وپنجم کاسته چهارم افزوده را نا مطبوع جاذب وبقیه فاصله ها را نامطبوع گویند.

 

فاصله های ساده :

 

فاصله هائی هستند که حدود آنها ازیک اکتاو تجاوز نکند .

 

فاصله های ترکیبی :

 

هر فاصله که از اکتاو تجاوز کند ترکیبی نام دارد. برای ترکیبی کردن یک فاصله ساده کافی است که نت زیر (دوم ) آن را یک یا چند اکتاو بالا یا نت بم (اول) آن رایک یا چند اکتاو پائین ببریم . کیفیت فاصله های ساده در ترکیبی آنها عوض نمی شود ، یعنی فاصله های درست در ترکیبی درست وفاصله های بزرگ درترکیبی بزرگ وکوچک در ترکیبی کوچک خواهد بود. فاصله ترکیبی همیشه از اضافه کردن یک یا چند عدد ۷ به فاصله ساده آن بدست می آید.مثلا اگر فاصله سوم بزرگ را به اندازه یک اکتاو دورکنیم فاصله دهم بزرگ ،واگر به اندازه دو اکتاو دور کنیم فاصله بزرگ حاصل میشود .
۱۷=۷+۷+۳
۱۰=۷+۳
برای ساده کردن فاصله های ترکیبی نیز باید یک یا چند عدد ۷ از آن کسر کردتا فاصله ساده آن به دست آید. مثلا از فاصله هجدهم درست می توان دو عدد۷ کسر کرد تا عدد چهار باقی بماند و نتیجه چهارم درست شود .
۴=(۷+۷)-۱۸
توضیح : چون فاصله های یکم درست و هشتم درست هر دو فاصله ساده هستند ، فاصله ساده فواصل پانزدهم و بیست و دوم و بیست و نهم میتواند هشتم درست و یا یکم درست باشد

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۸ امرداد ،۱۳٩٢

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات

عید سعید فطر را به هموطنان عزیزم تیریک عرض می نمایم

                             " عیدتان مبارک "

الهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی

استجـبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لکـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

 

 

 

 

 

 

 




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ۱٥ امرداد ،۱۳٩٢

آهنگساز و آهنگسازی:

آهنگساز (اگر موسیقی دانی واقعی است)باید قادر باشد بوسیله تکنیک و ضروریات مربوطه،خلوص نیت و صفایی را که در درون خود دارد ارائه دهد.شنونده به این طبقه و بخصوص به آهنگسازان موسیقی بدون تنالیته ایراد میگیرند.که چر آثار خود را مطابق ذوق و سلیقه طرفداران موسیقی تصنیف نکرده اندمسائلی از قبیل رقابت موسیقی شبه جاز که اثر خود را باقی میگذارد - عقب افتادگی تکنیک که با پیشرفتهای موسیقی مبانیت دارد. اساس قضاوت شنونده در خصوص آثار هنری میباشد.اثری که آهنگساز ارائه میدهد اگر برای شنونده دلنواز و گوشنواز باشد و تقریبا برای تمام کسانی که گوش فرا میدهند جذاب و احساسی را بهمراه داشته باشد یک اثر هنری جاودانه خواهد بود.برای مثال(آهنگ شب) قطعه موسیقی دارای حالت رمانتیک که اغلب برای پیانو تصنیف میشود.در نکتورن های برای پیانو معمولا دست راست ملودیهای زیبا را که متناسب با سکون و آرامش شب است اجرا می کند و دست چپ با آکوردهای شکسته (beloken chords) ملودی دست راست را همراهی می کند.اینگونه مصادیق شنونده را همیشه خواستار و خواهان موسیقی با جلوه ای از زیبایی معرفی خواهد کرد. و با اطمینان ذهنی منتظر اثر و خلاقیتی دیگر یک آهنگساز خواهد شد.در اینجا لازم است ملودی را عمیقا مورد مطالعه قرار دهیم.تا شنونده را از آنچه که از تعقیب موسیقی باز می دارد را رفع نمائیم.هر یک از آهنگسازان نیز از نبوغ خود کمک گرفته ،زبان مخصوصی را در ملودی بکار می برند،بطوریکه هر مصنف را از شیوه تکنیکی اثرش و حتی از هر جمله او می توان شناخت.در موقع شنیدن یک اثر مدرن باید سعی کنیم خط یا ملودی اصلی یا خطوط را که آهنگساز برتر دانسته درک شود تا بتوانیم سبت به بقیه قسمتها نظر بدهیم.. در ابتدا باید سعی کنیم اصولی را که یک آهنگساز پایه اثر خویش ساخته بفهمیم واینکه چه مد یاچه نوع پیوندهایی از نت را مورد استفاده قرار داده..ثانیا به رغم انفصال فواصل ،کوشش کنیم اصالت و ویژگیها و یا نمونه ای از شخصیت مصنف را که طرز کاربرد فواصل بکار برده او را روشن می سازد را کشف نمائیم.در خاتمه این نکته را متذکر شویم که نباید مقامهای بزرگ و کوچک را به علت قدیمی بکلی طرد کرد.زیرا هنوز هم می توان از مقامهای مورثی استفاده کرد.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : یکشنبه ۱۳ امرداد ،۱۳٩٢

طایفه حیدری ها:

a).فیروز خان

b).حیدرخان

c).فیروز علی خان

d).الله قلی خان

e).قنبر خان 

e).قنبر خان        1.محمد خان                          2.فرج خان

                        محمد اسماعیل                       یحیی

/رمضان.علی اکبر.علی اصغر /                   /فرج.شعبان.عبدالله.علی اکبر/

(رمضان):محمود.احمد                                     (فرج):یحیی.محمد رضا.حسن

(علی اکبر):                                   (شعبان):حمید رضا.صمد.مجتبی.غلامرضا

محمد حسین.محمد علی.محمد جواد.محمد اسماعیل      (عبدالله):اصغر

(علی اصغر): عقیل.حسین                         (علی اکبر):حسین.مهدی حسن

e).قنبر خان         1.برار قلی خان               2.اسماعیل خان

ملا عباس                                              اکبر خان        اصغر خان

a.شیرزاد.b.معصومهc.قنبر                hاسماعیل      m فاطمه ام البنین           

 1a .ملا حسن2a.علیجان                     محمد جبه                 

1aقاسم              2a فرامرز             اسماعیل.ننه جان  

(b............)

c.قنبر

1.برارقلی.2جانبرار.3صفر علی

1.لیلا  

2a.عباسعلی.2bعبدالعلی.2cسلیمه

2a.محمد حسین.مسعود.حسن.مهدی

2b.سینا.نیما

2c.رضا.مجتبی

 

3.علی.امیر.قنبر.عباس

                                           قنبر خان

                                      الله قلی خان

1.موسی       2.رمضان       3.محمود       4.عیسی       5. علی          6.خوان

1.جعفر                       الله قلی                                      تقی

حجت اله .رضا      عسگری.موسی.صادق          احمد.رحمت.گلبرار.نقی.مهدی

2.کبوتر     معراج      قربان

                              محمد

               شاهپور.عباس.قربان.رمضان

3.شعبان.صدیقه.جبرئیل

4.اکبر                          اصغر

بزرگ.حسن                  محمد

5.طالب   ....................................................................... مطلب

مالک.ذوالفقار.مختار.حسین.خلیل                     علی.ابراهیم.مسلم.عقیل

6.خدانظر.هنده


                                            فیروز علی خان

                                               حیدر خان

                                   ابخش خان(خدابخش خان)

                                              حیدر خان

                    1 حسینعلی                             2a ابوطالب

                     قدم

   رستم       سلیمه           غلامعلی

   قدم                              احمد        علی

                  ربابه.ننه.طاهره.مرضیه     ولی اله.حسین

2a.رحمان .................................................................... اسدالله خان

نادر...درویش                           1رضا قلی...2 ابوطالب.3.حسن.4.قنبر.5.عباس

رحمان                                   علی اکبر

                                علیرضا.غلامرضا.محمد.حسن

2.ابوطالب                 3.حسن        4.قنبر                            5.عباس

گلبرار                   پرویز.رمضان     آقا علی                            تقی

علی اصغر  

بهمن                                                                             محمد کارگر

                                                                                تقی.مهدی.اصغر

.....................................................................................................................

طایفه حیدری

فیروز خانها(فیروز خیلی حیدری)اولین گروه مهاجر به روستای گرجی محله می باشند.بزرگترین طایفه که زمینهای زیادی داشتند.و دارند.از دامدارانی بودند که چندین گله دام داشتند.به نسبت در تصمیم گیریها ی عمرانی روستا صاحیب نظر بودند.افرادی که در این طایفه تغییر فامیلی دادند همگی فامیلی حیدری داشتند.(حاجی پرویز و حاجی رمضان) مادرشان با نام خود برایشان با فامیلی (مومنی) و علی طاهرمنش برایشان شناسنامه گرفت.رستم بدلیل اینکه سینه ستبری داشت مامور ثبت احوال فامیلی زالی را برای او انتخاب کرد.نادر بخاطر اینکه نام پدرش رحمان بود رحمان پور برایشان شناسنامه گرفته شد.عسگری هم با فامیلی عطوفی برایش شناسنامه صادر شد.تقی از روستای گرجی محله به روستای میانگله مهجرت کرده و به دلیل آنکه در این روستا کارگری میکرد مامور ثبت احوال برایش فامیلی کارگر را انتخاب کرد.



                    





ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ۱٢ امرداد ،۱۳٩٢

ابعاد موسیقی

موسیقی ابعاد وسیعی را پوشش می دهد و استانداردهایی متفاوت دارد.این استانداردها از سال 1940 شکل گرفت و درکشورهای اروپایی فراگیر شد.خارج از سبکهای مستقل و رایج پاپ ٰ،جاز و ریتم اندبلوز ،نوعی خاص از موسیقی را<< songwrit_ers style >> نامگذراری کردند که این واژه نیاز ب شرح دارد..نوعی موسیقی که به دور از فرمولهای پیچیده هارمونیک ،پنجره ای متفاوتی به دنیای موسیقی برای علاقه مندان گشوده است .در این نوع خاص ،پدید آورنده ،نوازنده و خواننده بطور کل،شخص واحدی است .شناخته شده ترین هنرمندان این سبک،باب دیلان-پل سایمون-جیمز تیلور-داناوان-جانی میچل-جوان باتز-و لئونارد کوهن هستند.اینها بطور عمده در سبکهای فولک و کانتری کار یا همانند کوهن ،تلفیقی از دو سبک یاد شده را دنبال می کنند.برای توضیح بیشتر ،به تعریف فولک و کانتری می پردازیم.موسیقی فولک ،نوعی است که در میان اهالی یک یا چند ناحیه رواج داشته و به وسیله خوانندگان و نوازندگانی از میان مردم همان نواحی به صورت شفاهی گسترش پیدا کرده است فولک موسیقی سنتی مردم بوده و اشعار آن رمانتیک ،طنز گونه است.موسیقی کانتری نوعی هنر اصیل صوتی است.نوازندگیش به نسبت ساده است و طرفداران می توانند با غالب ترانه هایش رابطه احساسی برقرار کنند..یکی از سازهای سنتی در سبکهای یاد شده ساز دهنی است.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۱ امرداد ،۱۳٩٢

طبیعت ،زیبایی و آرامش و عکسهای من




ارسال توسط بلوخین گرجی

و ا ما در عرصه ورزش(سید جواد منافی)

محسن زاهدی



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۱ امرداد ،۱۳٩٢

نمایی از دشت پهناور شامل (زمینهای کشاورزی)و منازل ویلایی




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۱ امرداد ،۱۳٩٢

زندگینامه استاد محمد صادق اسحاقی گرجی

استاد اسحاقی متولد 1338 روستای گرجی محله میباشد . تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در روستای گرجی محله و دبیرستان را در ساری سپری نمود.در سال 1354 بعنوان نوازنده برتر تمبک در آموزشگاههای ساری انتخاب شد.و به اردوی موسیقی رامسر راه یافت.و با هنرمندان بزرگی در آن زمان آشنا شد.با آشنایی در جامعه موسیقی آن زمان به کلاسهای موسیقی خانه جوان راه یافت و بهمراه هنرمندان دیگر فعالیت می نمود.بعد از پایان تحصیلات دوره دبیرستان به دانشگاه راه یافت و در رشته تاسیسات حرارتی موفق به اخذ  مدرک گردید.و برای فرا گرفتن تئوری موسیقی و تنبک نوازی  به کلاس تمبک فرهنگخانه راه یافت.و کتاب اول استاد تهرانی را زیر نظر استاد سیامک بنایی به پایان رساند.و در ادامه کار از اساتید دیگر بهره جست.استاد اسحاقی به مدت 15 سال توانست پژوهش وسیعی را در رابطه با زمینه های موسیقی مازندران ،انجام داد .برای ادامه فعالیت هنری خود ضمن داشتن کلاسهای موسیقی آموزش دف و تنبک اقدام به تشکیل گروه موسیقی {ونوشه} با حضور نوازندگان گرجی نمود .و ...



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۱ امرداد ،۱۳٩٢

چشم اندازی از سواحل دریای بهشهر



ارسال توسط بلوخین گرجی

ابیات کوکبی مروزی از شعرای آل ناصر درخصوص فن موسیقی

زراه راست چو آهنگ میکنی بحجاز

زاصفهان گذری جانب عراق انداز

بناقه زنگوله در پرده رها وی بند

به بوسلیک حسینی صفت برآر آواز

مشو بزرگ ز روی نیاز کوچک باش

وز آن مقام به عشاق بی نوا پرداز

کوشت و مایه کردانیه چو برخوانی

بیار پرده نوروز و سلمک و شهناز

بجان و دل شنو از کوکبی که بی کلفت

به چار بیت ده و دو مقام گفتا باز



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۱ امرداد ،۱۳٩٢

کهنه حسن(کان حسن ، کائن حسن)

 

نام کوهی می باشد در جنگل روستای گرجی محله .در کنار این کوه دره ای است که مهربان رود(میروون)از آن می گذرد.و در همان حوالی چشمه ای نیز وجود دارد که استراحتگاه و محل تفریح کسانی است که به آنجا می آیند و صخره پایین دست چشمه که زبانزد همه میباشد دارای چشم انداز بسیار زیبایی به دور دستها میباشد...تا چندی پیش کلبه ای چوبی با تمام تجهیزات در آنجا وجود داشت، متاسفانه بر اثر مرور زمان و وجود جگلبانان این کلبه چوبی از بین رفته ..البته مسیر چشمه موجود توسط گرجیها مرمت بازسازی شده و حوضچه آن به شکل زیبایی ساخته شد.از قدما نقل شده کائن حسن یکی از موبدان  بوده که در این منطقه زندگی میکرده..که این منطقه به این نام نامگذاری شد.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ۱۱ امرداد ،۱۳٩٢

هــــــــــــزار کشتــــــه

قبرستان قدیمی در منطقه جنگلی روستای گرجی محله که هموطنان زیادی در آنجا مدفون می باشند..و شمارشان به بیش از هزار تن می رسد.این منطقه آرامگاه مردان دلیری است و به همین دلیل این قبرستان را هزار کشته نام نهاده اند.اما چگونگی جنگ در منطقه مرزبان آباد که هزار کشته نیز بخشی از آن است.که یاد آور خاطره تلخ مردمان آن زمان است...می گویند در دوران حکومت کیوس به دلیل سر پیچی او از اوامر حکومت مرکزی و عدم پرداخت باج و خراج به پایتخت ساسانی و ترس حکومت مرکزی ازقدرت یافتن او و گرد آوری سپاه علیه حکومت مرکزی یزگرد را بر آن داشت تا با سپاه عظیمی رهسپار مرزبان آباد گردد.سپاه یزگرد بعد از چندین ماه راهپیمایی از فارس تا مازندران سرانجام به منطقه مرزبان آباد رسید.یزگرد بعد از چندین ماه جستجو درکوههای این منطقه موفق به پیدا کردن راه این قلعه نشد.ناچار در این ناحیه خیمه زده ،و مشغول جستجوی بیشتری گردید.در این منطق پیرزنی زندگی میکرد که با فروش آب گذران اندک عمر باقی مانده می کرد.این پیر زن توسط سربازان یزگرد دستگیر شده و مورد شکنجه فراوان قرار گرفت.و سر انجام با کشیدن میل داغ،پیر زن لب به سخن گشود و راه مخفی قلعه را به آنان نشان داد.به موجب آن جنگ سختی در اطراف مرزبان آباد یا ((مرزامن)) امروزی در گرفت یزگرد در این جنگ به پیروزی رسید.و بیش از هزار تن در این جنگ خونین و نابرابرکشته شدند و این منطقه به قبرستان عظیمی مبدل شد./.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۱٠ امرداد ،۱۳٩٢

نوروز خون( نوروز خوانی)

نوروز خوان؛نوروز خوانی سنتی است که معمولا از نیمه دوم اسفند ماه هر سال آغاز شده و گاهی تا دهه نوروز ادامه می یابد و به این صورت است که یک یا دو نفر به در خانه آمده ،و پس از حمد و سپاس خدا و ائمه اطهار (ع)،به وصف خانه و اعضای خانواده می پردازند. و در قبال آن انعام و عیدی دریافت می کنند و پس از دریافت انعام ،با ذکرابیاتی از صاحب خانه تشکر کرده و برایش دعا میکنند.. نوروز خوانی هر ساله توسط آقایان(محمد رضا اسحاقی گرجی.محمد الیاسی.جعفر جعفری<جعفر دایی> )در روستای گرجی محله انجام می شود.

نو



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۱٠ امرداد ،۱۳٩٢

لاچین

نام سردار بزرگ گرجی است که احتمالا پدر بلوخین کور است.تنها دژ ساخته شده بدست گرجیان قلعه لاچین است که بدستور لاچین ساخته شده ..ولی متاسفانه آثاری از آن قلعه به جز تپه ای باقی نمانده که به آن لاچین یا (لاچین تپه) می گویند ولی قبر سردار بزرگ لاچین در یکی از قسمتهای گرجی محله هنوز هم باقی است.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : چهارشنبه ٩ امرداد ،۱۳٩٢

گودم

مکانی است در مرکز گرجی محله ...قدیمها گاو ها را در آنجا جمع می کردند،و نگهبان گاوهای اهالی محل ،به هنگام صبح آنها را از صاحبشان تحویل می گرفت و با خود به چرا می برد و در عصر آنها را به صاحبشان باز می گرداند..بعد از گذشت سالها همچنان این مکان به نام گودم در بین مردم تلفظ می شود .. وبعد از دایر شدن بقالی مرحوم (حاج مصطفی) هم اکنون مرکز تجمع گرجیها (اعم از پیر و جوان) و معمولا مرکز دید و بازدید گرجیها میباشد که در اوقات روز خصوصا در بعد از ظهر هر روز در آنجا تجمع میکنند.. با یه حال و هوای خاصی که باید در آنجا حضور داشت....



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : چهارشنبه ٩ امرداد ،۱۳٩٢

دختر قلعه

دختر قلعه،(قلعه نرگسی)یا نرگسی؛قلعه ای است در منطقه مرزن آباد (مرزامن)که بوسیله کیوس(از نوادگان یزگرد)بنا شد.او نام این قلعه را دختر قلعه نهاد و بعدها به دلیل روییدن گلهای نرگس در اطرافش آنرا ((قلعه نرگس)) نامیدند این قلعه دارای چند برج آجری و یک برج سنگی است که از آن برای دیدبانی و نظارت بر قلعه های دیگر استفاده می کردند.

قلعه دارا

نخستین قلعه ای که بدست اهالی مرزبان آباد ساخته شده،قلعه دارا یا دزدارا است این دژ بر بالای کوهستان(کوسان)،و در کنار منطقه مرزبان آباد واقع است.

قلعه میر

قلعه میر نام قلعه ای است در گرجی محله درشمال چشمه میر اصغر

قلعه پراندخت

این قلعه که امروزه به قلعه مسیر جان تنگه معروف است ،در منطقه مرزبان آباد و در بالاترین و زیبا ترین نقطه صخره وسیعی بنا شده،اطراف این دژ دارای غارهای باستانی بسیاری است که محل زندگی یا گورستانی بوده ،حوضی بزرگ زیبا در وسط این قصر خودنمایی می کند ،لازم بذکر است این دژ نیز روزی مرکز حکومت کیوس بود و مانند قلعه دارا و دختر قلعه بر آن فرمانروایی می کرد.کیوس که بر 300 قریه مرزن آباد حکومت می کرد بوسیله مالیاتی که از اهالی مرزن آباد می گرفت ،این 3 قلعه را اداره می کرد،این قلاع بوسیله شاهراهی با هم در ارتباط بوده و این راه هنوز هم باقی است.

قرٱ

دره ای در اطراف کوه لاچین.قرٱ که به زبان گرجی همان { چشمه }است در اصل " (تسقارو ) " بوده  بعد از حدود چهار قرن این واژه همچنان باقی مانده و امروزه به صورت مخفف بیان می شود

دختر قلعه

از زمان اشکانیان که این روستا دایر و مرکز تمدن بود ،آرشیک (آرشیو) نام داشت و آتشکده و قلعه هایی بر بالای بلندی های آن وجود داشت که امروزه آثارش هنوز باقیست مانند :(ازدارسی قلعه {دختر قلعه}- قلعه ی نرگسی- قلعه ی میر- قلعه ی کمن یمن- قلعه ی ظفر تپه . این روستا در زمانهای قدیم حملات زیادی را متحمل می شد که در زمان حمله اهالی این روستا به درون این قلعه ها پناه می بردند.این قلعه ها بیشتر بر روی کوه هایی احداث می شدند که صعب العبور بودند و ققط یک راه ارتباطی به آن وجود داشت.معروف ترین قلعه در این روستا ازدارسی قلعه یا {دختر قلعه }هست که قدمتش مشخص است.

 

 این قلعه در زمان امیر تیمور لنگ وجود داشت واهالی این روستا در آن زمان برای در امان ماندن از حملات احتمالی دشمنان، آن را بنا و در آن اقامت می کردند . وقتی تیمور لنگ از شرق به مازندران حمله کرد ، تمام شهرهایی که بر سر راهش وجود داشت را به آتش می کشید که از آن جمله بهشهر بود و این شهر را به کلی نابود کرده بود . بعد از به اتش کشیده شدن آن شهر خبر به گوش اهالی این روستا رسید، آنها زنان و کودکان را به داخل دختر قلعه بردند و خود برای حفظ محل به جنگ با سپاه امیر تیمور رفتند و در این جنگ تعداد کثیری از سربازان سپاهش را کشتند و  وقتی دیدند که دیگر توان مقابله با دشمن را ندارند عقب نشینی کردند و به داخل قلعه رفتند.امیر تیمور که از مقابله ی آنها شکه شده بود تصمیم گرفت برای گرفتن انتقام اهالی این روستا را قتل عام کند و وقتی وارد روستا شد دید کسی در روستا نیست ،روستا را به آتش کشید وبعد برای پیدا کردن روستاییان راهی کوهها شد و با قلعه ای غیر قابل فتح روبه رو شد.

امیر برای شکست دادن آ نها در این محل اتراق کرد تا در فرصت مناسب آن قلعه را فتح کند. این قلعه توست دو برادر به نام میر جمال و میر کمال اداره می شد ،امیر  نتوانست از طریق پیرزنی با دختر یکی از آن بزرگان ارتباط بر قرار کند.پیرزن به دختر گفت که امیراز تو می خواهد که در زمان حمله در قلعه را باز کنی و در عوض امیر تو را به همسری قبول می کند و این دختر را با هزار دوز و کلک فریب دادند تا به هدف خود برسند چون فتح قلعه کار بسیار مشکلی بود و سه طرف قلعه دره بود یک طرف آن راهی بسیار نازک بود و دو طرف آن پرتگاه ،که بر روی این راه تنگ هم هفت خندق وجود داشت و در آخر قله ای بسیار بلند و صعب العبوری که پوشیده از درخت بود و بر روی این قله،قلعه قرار داشت.

 

در آن شب شوم دختر برای سرگرم کردن و پرت کردن حواس نگهبان هاُ درتویله ی اسبها را باز کرد و اسب ها را فراری داد و نگهبان ها به دستور بزرگان برای جمع آوری اسبها شتافتند و دختر در دروازه ی قلعه را که در ضلع جنوبی قرار داشت باز کرد و بعد از دقایقی که آب از آسیاب افتاد وارد قلعه شدند و آن را فتح کردند ،بزرگان فکر می کردند که دوباره در تویله باز شد و اسبها بیرون آمدند که این چنین سروصدا شده و وقتی بیرون آمدند دیدند که امر تیمور قلعه را تصرف کرد وهمه را قتل عام کرده و بعد امیر آنها را هم کشت و طبق قرار دختر را هم به همسری گرفت ولی بعد از چند روز دختر به امیر شکایت کرد وگفت که این چه رفتاریست که با من دارید و چه غذاهاییست که به من می دهید؟ وامیر پرسید: مگر پدرت به تو چه غذایی میداد؟دختر پاسخ داد پدرم به من  گوشت شکار و آهو و... میداد،امیر به دختر گفت:پدرت که به تو این همه محبت می کرد و به تو می رسید تو به او خیانت کردی ،چطور انتظار داری من به تو اعتماد کنم ،دستور داد که موههای دختر را به پشت اسب با طناب ببندند و در کوهها رها کنند و دختر هم بعد از چند روز مرد.این چنین بود که نام این قلعه را که هنوز وجود دارد(دختر قلعه)گذاشتند




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : یکشنبه ٦ امرداد ،۱۳٩٢

تپه کٰٰــــش:

تپه ای بسیار بزرگ در  گرجی محله در جاده سراسری (بهشهرـ ساری)

در زمانهای گذشته مرزبانان در آنجا نگهبانی می دادند.در زمان شاه عباس بسیاری از گرجیها در نواحی گیلان و مازندران درمحلهایی که بصورت قلعه ایجاد شده بود به عنوان مرزبان ساکن شدند ، این قلعه ها به فواصل اندک از یکدیگر احداث شده ؛ظرفیت هر کدام قریب به صد نفر بود.بر بلندای تپه های کوچک،در سر تا سر دشتهای  گیلان و مازندران قلعه هایی وجود داشت که امروزه آثارشان به صورت تکه پاره های خشت موجود است.بعد از به قدرت رسیدن  (آقا محمد خان)مرزداری در ایران به کلی برچیده شد و به جای آن پاسگاههای گوناگون تاسیس شد و سربازانی در آن پاسگاهها گمارده شدند.




ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : یکشنبه ٦ امرداد ،۱۳٩٢

ازدارسی(ازدار سره)

مکانی است در جنگلهای روستای گرجی محله.که در دوران قدیم ساکنانی داشته.روایت است که در کنار درختان تنومند این منطقه،سرداران بزرگی دفن شده اند.و دو غار تاریخی در روبروی قلعه ازدارسی دیده می شود.در پایی دست ازدارسی چشمه ای وجود دارد و در نزدیکی های قلعه های ازدارسی،برج های دیده بانی دیده می شود.و به فاصله تقریبی هر صد متر ،تپه هایی به عنوان ایستگاه بازرسی ایجاد کرده اند و از این طریق ورود و خروج افراد را به قلعه تحت نظرداشتند.زیر درخت بزرگ ازدار ،چشمه ازدارسی با آبی بسیار گوارا به خوبی خود نمای می کند.لازم به ذکر است که آب این چشمه به وسیله نهرهایی به زیر قلعه برده می شد. و برای کسانی که در پایین دست قلعه زندگی می کردتد به عنوان آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گرفت.و کسانی که خود در قلعه زندگی می کردند ،آب مورد نیاز خود را از رودخانه ای که در قسمت جنوبی آن قرار دارد،تامین می کردند(این قلاع به دست انسانهای آن عصر ساخته شده بود،قبل از ورود به محوطه قلعه یک بنای سنگ چین به چشم می خورد که در نزدیکی چشمه قرار دارد.و هدف از ساخت آن معلوم نیست،قلعه دارای محوطه وسیعی است که با کمال تاسف از بناهای آن اثری برجای نمانده و تنها در قسمت منتهی الیه به رودخانه ،برجهای دیده بانی و دیوارهای خارجی به چشم می خورد.شایان ذکر است که بنای این قلعه فاقد هر گونه مواد نگهدارنده (ملات) بوده و سنگها پس از تراش خوردن روی هم قرار داده شدند.از آنجایی که مساله حفاظت این قلعه برای ساکنانش با اهمیت بوده از این رو برجهای دیده بانی متعددی در قسمت پایین قلعه احداث شد.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : یکشنبه ٦ امرداد ،۱۳٩٢

عمارت صیامی:

این بنا در جنوب شرقی روستای گرجی محله قرار دارد.عمارت صیامی دارای بنایی مستعطیل شکل  در دو طیق روی اتاقک زیر زمین با مصالح آجر،گچ،آهک،چوب،و بام پوش سفالی ساخته شده است.بخش زیر زمین بصورت سردابه و دارای یک حوض به ابعاد 1.5×1.5 و طاقچه های متعدد در اضلاع مختلف است طبقه اول بنا دارای یک اتاق در مرکز و تراس با طاق قوسی شکل در چهار ضلع بنا شده است.در بخش شمالی و جنوبی سه دری ها با شیشه الوان و در قسمت نورگیر تعبیه شده و همچنین یک ورودی در بخش شرقی و یک ورودی در بخش غربی ساختمان قرار دارد.و طیقه دوم بنا دارای یک اتاق همانند طیقه اول و دارای سه دری ها در چهار جهت اصلی نا است.تزئینات دندان موشی و طرحهای هندسی به شکل لوزی و ستاره ای چهار پر به شیوه بند کشی و رنگ آمیزی از دیگر تزئینات بکار رفته در این بنا می باشد.در اطراف بنا ردیفهای سنگ چین همراه که با آجر مفروش گردیده مشخص است این بنا با توجه به فرم معماری و مصالح و تزئینات بکار رفته متعلق به دوره قاجاریه است



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٥ امرداد ،۱۳٩٢

کاخ عباس آباد بهشهر در سال 1021 به دستور شاه عباس اول بنا شد.این محوطه دارای باغ مطبق و پلکانی،آسیاب آبی،دو برج آبی و محل کاخ و کوره ها صنعتی،راههای سنگفرش،گلباغ و سد و حمام و .... می باشد.عباس آباد:ز جمله زیباترین چشم انداز فرهنگی و طبیعی کشور که در 9 کیلومتری جنوب شرقی بهشهر واقع شده،دریاچه پارک به وسعت 10 هکتارهمراه با عمارت میان آن از جمله شاهکارهای دوره صفوی می باشد...

عمارت (پارک ملت بهشهر)

بنای زیبا و باغ مصفایی است.که در مرکز شهرستان بهشهر واقع شده است.و جوی آب وسط باغ به طرز زیبایی در شیب دامنه کوه بصورت پلکانی آبشارهای متعدد رابه نمایش می گذارند.این عمارت مربوط به دوره شاه عباس بوده که در سال 1020 هجری قمری بنا گردیده است.عمارت دیوانخانه و چهلستون در باغ شاه عباس صفوی قرار داشت.باغ تپه،باغ چشمه،باغ شمال،یاغ صاحب الزمان،باغ حرمسرا،باغ خلوت در حاشیه این بنا در دوران صفویه ساخته شده است.

چشمه عمارت بهشهر

بنای چشمه عمارت در دو طیقه وسیع در زمان شاه عباس ساخته شد و در ایام تابستان این محل و کاخ باغ شاه(پارک ملت )تفریحگاه و محل استقرار شاه عباس اول بود.شاه در زمان اقامت خود در این مناطق ،از باغ شاه به باغ تپه رفته ،سپس به چشمه عمارت باز می گشت.و سر اجام از آنجا به عباس آباد باز می رفت.زیر بنای این ساختمان چشمه بزرگی است که 12 اینچ آب داشته و سر چشمه و منشا آن تا کنون پید نشده است.شهرستان بهشهر نیز از این آب استفاده می کنند.در گذشته چشمه عمارت و باغ شاه یکسره منطقه وسیعی بوده و در طول این مسیر درختان سرو و کاج وجود داشت.و نواحی گلکاری شده ؛ و حوضهای متعددی در فواصل معین داشت.نظیر این چشمه در اصفهان هم وجود دارد،لازم بذکر میباشد کاخ چشمه عمارت در ضلع جنوبی شهرستان بهشهر قرار دارد و این بنا با عمارت باغ فین کاشان و هشت بهشت اصفهان قابل مقایسه است.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : شنبه ٥ امرداد ،۱۳٩٢

در عصر صفویه به ویژه دوره شاه عباس ؛بسیاری از گرجیان به ایران کوچانده شدند.که از جمله امیران و رهبران این گرجیان می توان به بلوخین اشاره کرد.چنین نقل شده که فرمانروای گرجستان چشمان او را به میل کشیده بود.از او دو فرزند پسر به نامهای نقدین علی بیگ و گرگین خان و یک فرزند دختر بنام کاترین باقی ماند.پسران بلوخین کور همانند دامادشان نصرت اوغلار (همسر کاترین)ژاندارم بودند.بلوخین محله نام محله ای در قسمت غربی گرجی محله که فرزندان نقد علی بیک و فیروزخانی ها و نوادگان غازان خان و نصرت اوغلار در آنجا ساکن می باشند...



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ٤ امرداد ،۱۳٩٢

نمایی از عبور اصلی(غربی)روستای گرجی محله

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : جمعه ٤ امرداد ،۱۳٩٢

سالن پذیرایی ساسان

واقع در عبور اصلی گرجی محله (جاده سراسری)آماده پذیرایی از مسافرین عزیز



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۳ امرداد ،۱۳٩٢

از دریچه زندگی:طبیعت زیبای گرجی محله

اگر بخواهیم از دریچه زندگی بدون هیاهوی تکنولوژی به طبیعت زیبای گرجی محله    ........   بنگـــــــــــــــــــریـــم!؟!


 


چه خواهیم دید...............

 

 

 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۳ امرداد ،۱۳٩٢

زیبایی طبیعت با غروب آفتاب منظره بسیار تماشایی را به دیدگان هدیه کند..



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۳ امرداد ،۱۳٩٢

کتاب آموزش تنبک اثر استاد حسینعلی اسحاقی گرجی

تقدیم به علاقمندان به موسیقی



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۳ امرداد ،۱۳٩٢

این عکسو یه روز پائیزی برای شکار لحظه ها از طیبعت تونستم برای خاطرات شیرینم به یادگار بزارم.... و دوست دارم  کسانی که مبینند مثل من لذت ببرند



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : پنجشنبه ۳ امرداد ،۱۳٩٢

زندگی چیست؟

زندگی یک بوم نقاشی است که در آن از پاک کن خبری نیست!                                    

                                                                                                           جان کانفیلد

عارف بزرگ گفت:تنها یک راه وجود دارد؛ زندگــــــــــــــــــــــی با عشــــــــــــــــــــق

زندگی جامی است بلورین و لبریز از قطرات؛تلاش،مهربانی،سادگی،عشق،شکست،اشک،لبخند،شهامت،ترس،زیبائی،

زشتی،و در نهایت کار و تلاش و انرژی.و لذت از فرصتهای بدست آمده...و شکر از نعمتهای بینهایت پروردگار مهربان.

زبس که شد دل حافظ رمیده از همه کس.................کنون زحلقه زلفت بدر نمی آید

حافظ وصال می طلبد از ره دعا...................یارب دعای خسته دلان را مستجاب کن

                                         



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : چهارشنبه ٢ امرداد ،۱۳٩٢

آموزش هنر موسیقی

آموزش هنر به شکل عام و آموزش موسیقی به شکل خاص دارای ظرایف و نکات دقیقی است .توجه به این مسائل در شکل گیری هر چه بهتر شخصیت هنری و توانمندی  هنر جو می تواند کارگشا باشد.یکی از عوامل بسیار مهم در آموزش ،نقش مربی و معلم در این روند می باشد.معلم آگاه و توانا هنرجویانی راپرورش میدهد.که سریع تر به سر منزل مقصود ،که همان آفرینش هنری است دست می یابند.پروش هنر جو به لحاظ معرفت هنری و فضایل اخلاقی از دیگر وظیفه های مهم معلم آگاه است.در موسیقی ایرانی سابقه آموزش موسیقی بر اساس یک تفکر فرهنگی بلند مدت شکل گرفته است.انچه از نوشته های به جا مانده در حوزه  آموزش هنر بر می آید.توجه دقیق به آداب تعلیم و تربیت و به شکل کلی آداب معنوی در آموزش هنر بوده است.در موسیقی ایرانی نیز این شیوه برخورد به وضوح دیده می شود.ارتباط روحی و روانی استاد و شاگرد از یک طرف و ارادت و احترام به آموزش از طرف دیگر باعث بروز ارتباطی موثر در موسیقی شده است.در طول تاریخ صد ساله گذشته آموزش موسیقی در ایران اساتید بسیاری به عرصه هنر آمده اند و رفته اند.و از خود شاگردانی بجا گذاشته اند.و در روستای هنر دوست و هنر پرور گرجی محله اساتید بسیار ارزشمندی  شایسته  تحسین می باشند.و زمانی که به پای صحبت آنها می نشینیم نشان از ادب و احترام صادقانه و حکایت از بزرگی آنهاست که بدون ریا از گذشته تا آینده عبور میکنند و می گویند که تا چه حد شیوه آموزش آنها شیوه موفق بوده؟؟؟و می گویند که ویژگی اخلاقی آنها منحصر به فرد بوده؟؟؟ و آیا شرایط زمانی و مکانی اتفاقی خوب و شاگردان موفق را به جامعه معرفی نموده؟؟با آرزوی بهترینها برای جامعه هنر ایران خصوصا گرجیهای عزیز که در این زمینه از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمیکنند...با تشکـــــر فراوان از تمامی اساتید گرجی



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : چهارشنبه ٢ امرداد ،۱۳٩٢

تعزیه:

هنر پالایش روح

تعزیه هنر جستجوی زمان از دست رفته است.هنری که در گذر زمان غبار غربت تمام روح و جسمش را فرا گرفته و در میان بهانه های تکنولوژی امرو مهجور و خاک آلود شده است و هر از چند گاهی به شکلی مناسبتی نمایان و محو می شود.تعزیه نیاز به زرق و برق دنیای مدرن ندارد،زیرا در محتوای خود بارزترین و بهترین شکل هنر نمایشی در ایران و در جهان است.تعزیه هنر پالایش روح از غربت و دوگانگی است.،این رخداد در سیر زمان باتمامی بی مهری ها  به راه دشوار خود ادامه داد.و از بزرگترین اپراهای جهان هیچ کم ندارد.و تنها نمایش  بومی و آوازی جهان اسلام به خصوص در ایران است..که در هیچ جای جهان اجرا نمیشود.قالب تعزیه ریشه در سنن مذهبی دارد. و در آن از مظلومیت امام حسین و یارانش با هنرخاصی بیان می شود.این نمایش در دل مردم جایگاه خاص و ارزش و اعتبار ویژه ای دارد.در لغت تعزیه به معنای اظهار همدلی و سوگواری می باشد.شبیه خوانی بر پایه قصه ها و داستانهای مربوط به زندگی و مظلومیت خاندان بیامبرو به خصوص وقایعی است که در سال 61هجری در صحرای کربلا بر امام سوم شیعیان(امام حسین ع) و یاران باوفایش رخ داده است بنا گردید. در روستای گرجی محله تعزیه خوانی بوسیله هنرمندان.محمد رضا اسحاقی.میر اصغر حسینی.رمضان حیدری.علی اصغر سلیمان نژاد.عباس میری.خلیل احمدی.سید رضا احمدی.اجرا می شود



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ۱ امرداد ،۱۳٩٢

در عرصه موسیقی 

به پیش راندن احساسات گفتاری در موسیقی به دوش آواز است.و آواز خوان با فن و فراگیری اش از یک سو و ذوق و درون مایه عاطفی اش از سویی دیگر این بار معنایی را جابجا می کند فن و فرا گیری همانا اجرای صحیح لحنها و تحریرها و تسلط بر ردیف موسیقی است که هر چه موسیقی به پیش می رود،از این منظر فقیر تر می شود.چرا که سالها ممارست و دود چراغ خوردن می خواهد که با سرعت و سستی امروزه سازگار نیست و بخش و ذوق و درون مایه عاطفی که گویی از میانمان رخت بر بسته و جای خالیش در تمام ابعاد موسیقی دیده می شود.. در نقد اجرا های موسیقی ،تمییز دادن دوره های گذشته و حال نمی تواند ملاک رد و یا تائید ارزش هنری باشد.بلکه در پس آن تحلیلی از چرایی و چگونگی تغییرات آثار هر دوره به ثمر می نشیند ..و هنرمندان را به جامعه هنر (در زمینه نوازندگی و آواز خوانی)معرفی می کند که تا چه حد در اجراهای خود مسلط باشند و همه موارد قید شده به پشتکار و ممارست رابطه تنگاتنگی دارد. 



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ۱ امرداد ،۱۳٩٢

چکیده ی در بیان  موسیقی

درمیان هنرها موسیقی یکی از لطیف ترین ،زیبا ترین و در عین حال موثر ترین وسیله برای بیان عواطف و احساس درونی انسان است.موسیقی زاده صوتی است که در طبیعت موجود است.و می توان آنرا از نخستین هنر های زیبای انسان دانست که از آغاز آفرینش با او همراه بوده است.از آفرینش انسان  توجه به بصورت صدای آبشار ،نوای دل انگیز جویبار،زمزمه باد، و مانند اینها جلوگری مینمود.بر اساس شواهد و مدارک موجود موسیقی هر قوم و قبیله، بیانگر حالت افراد و جامعه است.تحت شرایط خاص چون اقلیم /نیازمندیها ی روحی/سابقه های تاریخی پدید آمده اند.به همی لحاظ است که موسیقی کشورهای مختلف با هم متفاوت است.. در واقع انسان در میان اصوات به دنیا آمد.و موسیقی را از طبیعت آموخت..و نخستین معلم موسیقی بشر،طبیعت بوده است.تفاوت افراد و ساختار روحی اقوام و ملل گوناگون در آثار ذوقی آنان و با لاخص ساختار موسیقی هرقوم تاثیر گذار بوده و تفاوتی آشکار در خلق اجرای آن ایجاد کرده است.



ارسال توسط بلوخین گرجی
 
تاريخ : سه‌شنبه ۱ امرداد ،۱۳٩٢

نقش موسیقی فیلم در تاریخ سینما

موسیقی فیلم در ساختار سینمایی از اهمیت خاصی برخوردار است.تاثیر نمادین قطعات موسیقی در بخشهای مختلف فیلم،بهترین عامل برای انتقال احساس در آن صحنه ها است لذا موسیقی  کمک می کند تا فیلم به یک اثر ماندگار تبدیل شود.درجشنواره های سینمایی ،برای هر رشته،یک جایزه اختصاص دارد.در حالیکه که برای موسیقی دو جایزه منظور  می شود:

1.موسیقی متن که تم اصلی آن فیلم را شامل شود

2.آهنگهای خواندنی که معمولا در این بخش یک جایزه به آهنگساز و جایزه د یگری به سراینده ترانه داده می شود((گاهی هم اهنگ و شعر ترانه توسط یک هنرمند ساخته و سروده شده میشود))

قدمت موسیقی فیلم در تاریخ سینماـطولانی تر از کشف ناطق است.بدین ترتیب که در فاصله کوتاهی بعد از اختراع دوربین فیلمبرداری توسط برادران لومیر ،وقتی آنها فیلمهای کوتاه خود را در سال 1895 در یکی از سالنهای کوچک پاریس به معرض نمایش قرار دادندیک نوازنده با نواختن پیانو ،تصاویر آن فیلمهای کوتاه تجربی را که روی پرده در می آمد را همراهی میکرد.در واقع ،از همان زمان یک پیوند نا گسستنی بین تصویر و موسیقی یرقرار گردید.به احتمال زیاد این عملکرد را برادران لومیر از برنامه های سرگرمی برای عموم نظیر سیرکها و نمایشای تئاتری الهام گرفته بودند،زیرا در این گونه نمایشها که هنوز متداول است،نوعی موسیقی توا’م بااجرای برنامه های نمایش پخش می شد.این روش بعدها تصاویر متحرک را که روی پرده سینما می آمدند را شامل گردید.اکنون به این نکته واقف می شویم که چرا منتقدین بزرگ سینمایی از دیر باز در نحلیل و تفسیر فیلم ،گذشته از کارگردانی ،بازیگری،فیلمبرداری و سایر عوامل سازنده ،به موسیقی فیلم دقت و توجهی خاص دارند،چرا که یکی از موثر ترین جاذبه های فیلم  موسیقی فیلم میباشد که در بیننده تاثیر بسزایی دارد.بدین معنی که در پاره ای سکانسها ،سنگینی قطعه ای در حال پخش ،تمرکز تماشا گران را از فیلم بوسیله موسیقی متن تغییر جهت می دهد.باپیشرفت صنعت فیلمسازی ،موسیقی بهمراه با اصوات و دیالوگهای فیلم ضیط میشود.



ارسال توسط بلوخین گرجی

اسلایدر

دانلود فیلم