تاريخ : چهارشنبه ٢۳ دی ،۱۳٩٤

«تصنیف‌خوانی...

به مفهوم خواندن و نواختنِ هم‌ز‌مان، آفرینشی است پیچیده که امروزه به لحاظ تخصصی شدن هر یک از این مهارت‌ها کمتر دیده، شنیده یا تمرین می‌شود. عموماً اجرای کلام موزون بر روی موسیقی طراحی شده بر عهده‌ی خوانندگان است و لازمه‌ی این امر، خود داشتن تسلط کافی بر مفهوم ریتم از سوی مجریان کلام است. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که به جز خوانندگان، دیگر عوامل و مجریان موسیقی نیز بی‌نیاز از توجه به نحوه‌ی آرایش ریتمیک و تقطیع کلمات اجرا شده نیستند؛ از جمله نوازندگان سازهای کوبه‌ای که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، کسب مهارت خواندن و نواختن هم‌زمان را امری ضروری برای تکمیل کار موسیقایی خویش می‌دانسته و بر آن مسلط بوده‌اند؛ مهارتی که امروزه هنوز هم در کشورهای همسایه مانند آذربایجان و تاجیکستان , گرجستان نیز دیده می‌شود. «ضربی‌خوانی» نیز یکی دیگر از مهارت‌هایی است که در گذشته معمولاً توسط نوازندگان سازهای کوبه‌ای انجام می‌گرفت. با این تفاوت که تنوع جملات ریتمیک و حرکت ملودی و ضربی‌خوانی‌ها بسیار محدودتر از تصنیف‌خوانی بوده و غالباً در آنها یک جمله‌ی موسیقایی مشخص تکرار می‌شد، ولی کلام تغییر می‌یافت که این امر نیز بیشتر به شکل بداهه صورت می‌پذیرفت و افرادی همانند حاجی‌خان، عبدالله دوامی، حسین تهرانی و غیره بر آن تسلط داشتند. اجرای این هنر دیرین، کماکان در زورخانه‌ها توسط مرشدان و گونه‌ی دیگر آن در خانقاه‌ها به وسیله‌ی دراویش با خواندن اشعار یا گفتن ذکر هم‌زمان با نواختن هنوز قابل مشاهده است. آنچه تلاش شده در این مجموعه محقق گردد، رویکرد و توجهی دوباره به مزایای تمرین کردن و به دست آوردن این مهارت است.»



ارسال توسط بلوخین گرجی

اسلایدر

دانلود فیلم