. نکته مهم که باید به آن اشاره کنیم تفاوتی است که میان محدوده صدا در کرال و اُپرا موجود است، بدین شکل است که در کُرال: تقسیم‌بندی صدای زنان و کودکان Soprano صدای سپرانو نخستین رده آوازی در طبقه‌بندی صدای زنان است که خود به چند دسته قابل تقسیم است. این تقسیم‌بندی بدین شرح است: Coloratura sopranos Soubrette Spinto soprano Dramatic soprano Wagnerian soprano 1- سُپرانو کولوراتور (Coloratura sopranos) که خود به دو دسته تقسیم می‌شود. سُپرانو کولوراتور لیریک (Lyric coloratura soprano): صدایی با قابلیت انتقال سریع و اجرای کشش‌های بسیار بالا که در اُپراها نقش‌های بسیاری برای این دسته از خوانندگان وجود دارد مانند نقش: Gilda در Rigoletto یا Olympia در Tales of Hoffmann و.... سُپرانو کولوراتور دراماتیک (Dramatic coloratura soprano): خوانندگانی با بالاترین حجم صدایی ممکن و گاهی حتی قویتر از ارکستر می باشد. مانند نقش‌های: Donna Anna در Don Giovanni و نقش Bellini’s Norma و Violetta در La traviata و.... 2-سوبرته (Soubrette): صدایی شفاف و سبک و لطیف که این دسته از صدا در اُپرا بیشتر نقش های کمدی و فانتزی را اجرا میکنند. در اُپراهای دوران باروک نقش های زیادی برای این نوع صدا در نظر گرفته شده است. مانند نقش‌های Susanna درMarriage of Figaro، Despina در Cosi fan tutte و.... 3- سُپرانو لیریک (Lyric soprano): صدایی گرم و شفاف با رنگ صدای کاملی که میتواند حتی بالاتر از ارکستر نیز باشد و در اُپرا نقش های دلسوز و محزون را به این جنس صدا می‌دهند که خود نیز به دو دسته تقسیم می‌شود. لایت لیریک (Light lyric): این جنس صدا قابلیت‌های خود را در سالن های کوچک عالی نشان می‌دهد اما در سالن‌های بزرگ ممکن است نتواند نقش خود را به شایستگی ایفا کند و اکثرا نقش های کوتاه و سبک را به خود اختصاص می‌دهد. مانند نقش‌های: Juliette در Roméo et Juliette، Pamina در The Magic Flute و.... فول لیریک (Full lyric): صدایی اغلب پخته‌تر از صدای light lyrics است و به همین دلیل باعث می‌شود که برای نقش های ساده و سبک مناسب نباشد و بالعکس صدایی مناسب برای نقش های سنگین است که به دلیل حجم بالای صدا می تواند در سالن های بزرگ به خوبی قابلیت خود را نشان دهد. مانند نقش‌های: The Contessa در The Marriage of Figaro، Mimì در La Bohème و.... 4- اِسپینتو سُپرانو (Spinto soprano): همان طور که از نامش پیداست نامی است ایتالیایی برای جنس صدای pushed lyric که بالاتر از lyric soprano و رنگ صدایی تیره تر از آن دارد برای بیان نقطعه اوج دراماتیکی نقش ها بسیار مناسب میباشد.مانند نقش های:Aida در Verdi، Madama Butterfly در Puccini و.... 5- دراماتیک سُپرانُ (Dramatic soprano): صدای قدرتمند و گیرا که معمولاً می تواند قوی تر از ارکستر بخواند، این صدا از ظرافتهای کمتری نسبت به بقیه سُپرانُ ها برخوردار است و بیشتر نقشهای غمگین و حماسی را در اُپرا به خود اختصاص می‌دهد.مانند نقش های: Amelia در Un ballo in maschera، Sieglinde در Die Walküre و.... 6- واگنرین سُپرانو (Wagnerian soprano): این جنس ازصدا را باید جزو کمیاب ترین صدا ها دانست، صدایی با قدرت و صلابت که اکثراً نقش های زنان اسطوره ای و قهرمان به آن داده میشود. مانند نقش های: Brünnhilde در Der Ring des Nibelungen، Elektra در Elektra و.... Mezzo-soprano دومین رده، متسو سُپرانو (Mezzo-soprano) است. این جنس از صدا را بیشتر از آنکه مناسب برای نقشهای اُپرا دانست باید در آثار کُرال استفاده نمود. در هر حال این صدا را می توان بیشتر برای اُپرای باروک و موسیقی معاصر مناسب دانست تا دوره های دیگر که این صدا نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شود: 1- متسو سُپرانُ لیریک (Lyric mezzo-soprano): صدای بلندتر و گاهی اوقات شفاف تر از صدای mezzo و محدوده صدای آن میتواند بالا تر ازC6 نیز برود. جدا از نقشهای سنتی (شاعرانه) توانایی اجرای trouser roles (نقش هایی که زن در لباس مردان و بعنوان یک مرد جوان ایفای نقش مینماید) را دارا میباشند.مانند نقش های: Dorabella در Cosi fan tutte، Cherubino در The Marriage of Figaro و.... 2- متسو سُپرانُ دراماتیک (Dramatic mezzo): این نوع صدا اکثراً پایین تر از lyric mezzo و پُرتر از آن است. مانند نقش‌های: Azucena در Il trovatore، Amneris در Aïda، Dalila در Samson et Dalila و.... Contralto و اما سومین رده از دسته‌بندی صدای زنان کنترآلتو (Contralto) است. این رده دارای پایین‌ترین صدای اُپرایی در زنان است که دارای رنگ صدای سنگین و تیره است. مانند نقش‌های Orfeo در Orfeo ed Euridice، Ulrica در Un ballo in maschera، و.... Alto از نظرعملی در اپرا، این جنس صدا در اُپرا از نظر علمی بسیار پایین و جزء دسته mezzo-sopranos قرار می‌گیرد. Soprano: C4 - C6 Mezzo-Soprano: A3 - A5 Contralto: E3 - E5 Tenor: C3 - C5 Baritone: G2 - G4 Bass: E2 - E4 در حالی که در اُپرا این‌گونه است: Soprano: C4 - A5 Mezzo-Soprano: A3 - F5 Contralto: F3 - D5 Tenor: B2 - G4 Baritone: G2 - E4 Bass/Basso: E2 - C4



ارسال توسط بلوخین گرجی

اسلایدر

دانلود فیلم