تاريخ : دوشنبه ٥ بهمن ،۱۳٩٤

قدرت موسیقی در از بین بردن استرس

نویسنده:

جین کولینگوود Jane Collingwood برگردان: شکوفه شنوافلاح نیروی سحرآمیز موسیقی که به شکلی کاملاً منحصربه‌فرد احساسات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای همه ثابت‌شده است. اصوات موسیقی به علت برخورداری از بار هیجانی و عاطفی، تأثیرات عمیقی بر روحیه، شخصیت و پرورش عواطف انسانی می‌گذارند و در تعدادی از شاخه‌های طبِ جایگزین مانند طب سوزنی، هومئوپاتی و آیورودا نقش عمده‌ای در درمان دارند. امروزه به علت نگرش علمی و روشمند به موسیقی در درمان بیماری‌ها، موسیقی‌درمانی به‌عنوان رشته‌ای مستقل موردتوجه قرارگرفته و روشی مکمل در درمان‌های رایج پزشکی است. طی تحقیقات انجام‌شده، درد باعث افزایش تحمل و موسیقی شاد و فرح‌بخش باعث کاهش خستگی و نشاط همراه با آرامش می‌شود. از موسیقی می‌توان به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای دور کردن استرس استفاده کرد. گوش کردن به موسیقی ممکن است آرامش بسیار زیادی به ذهن و بدن ما بدهد، مخصوصاً یک قطعه موسیقی کلاسیک ملایم تأثیرات مفیدی روی عملکردهای فیزیولوژیک خواهد داشت. ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و ترشح هورمون‌های استرس‌زا را کم می‌کند و باعث می‌شود که بعضی از احساسات سرکوب‌شدۀ خود را کشف کنیم، بنابراین منجر به یک مدیتیشن خوب می‌شود و جلوی پرسه زدن‌های ذهن را می‌گیرد. یک قطعه موسیقی بر روی هر فردی تأثیر متفاوتی بر جای می‌گذارد و فقط خود فرد می‌تواند تشخیص دهد که چه موسیقی‌ای دوست دارد و در حالات روحی مختلف چه آهنگی برایش مناسب‌تر است؛ اما توصیه می‌کنیم اگر معمولاً موسیقی کلاسیک گوش نمی‌کنید، حداقل به آهنگ‌های ملایم گوش دهید. برای گنجاندن موسیقی در یک زندگی پرمشغله سعی کنید در محل کار یا به‌جای تماشای تلویزیون، موسیقی گوش دهید. اگر ممکن است با موسیقی بخوانید و در عمق آن فروروید. خواندن با آهنگ برای افراد برونگرا بسیار مفید است. قبل از خواب موزیک ملایم گوش کنید تا در حالت صلح و آرامش قرار بگیرید و خواب خوب و راحتی داشته باشید. دربارۀ موسیقی تحقیق کنید صدها سال است که از موسیقی برای درمان بیماری‌ها و هماهنگی بین ذهن و بدن استفاده می‌شود؛ اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که: - شکل موسیقی و ساختار آن بر ذهن ناتوان و مضطرب و امنیت آن تأثیر زیادی دارد. بعضی از موسیقی‌ها باعث هماهنگی و همسویی ذهن و بدن می‌شوند و درنتیجه کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند. پس باید موسیقی خوب را بشناسیم و اگر اطلاعاتی در این مورد نداریم، مشاوره بگیریم. - موسیقی مناسب، هیجان، غم و اندوه مزمن را کاهش می‌دهد، افسردگی را درمان می‌کند و اعتمادبه‌نفس افراد بزرگ‌سال را بالا می‌برد. - صدای آهنگ ملایم در بیمارستان باعث می‌شود پرستاران کمتر احساس خستگی کنند و باروحیۀ بهتری در محل کار حضورداشته باشند. - گوش دادن به موسیقی با هدفون در بیمارستان استرس قبل از عمل جراحی را در بیمار کاهش می‌دهد. - موسیقی‌درمانی به طرز قابل‌توجهی منجر به کاهش اضطراب می‌شود و میل به فرآیند درمان و بهبود را در بیماران مبتلابه سرطان افزایش می‌دهد. مدیتیشن برخی موسیقی‌ها مناسب مدیتیشن هستند و کمک می‌کنند ذهن آرام شود و در مرحلۀ ریلکسیشن قرار بگیرد. البته هر موسیقی آرامی به درد همۀ افراد نمی‌خورد. موسیقی‌های ساختارشکن، مهیج هستند و حتی ممکن است باعث خشمگین شدن شما شوند. موسیقی ملایم با ملودی خانوادگی، آرامش‌بخش است. باید خوب تحقیق کنید تا موسیقی مناسب خودتان را پیدا کنید. صدای ضبط‌شدۀ طبیعت در سی‌دی بسیار عالی است. برای مثال صدای آب باعث تسکین بعضی افراد شود و به تصویرسازی ذهنی مثل دراز کشیدن کنار نهر در پایین کوه یا چشمه‌ای خروشان کمک کند یا صدای پرنده باعث می‌شود ذهن به‌آرامی از استرس دور شود. برای پیدا کرد موسیقی مناسب خودتان می‌توانید از یک مشاور، روان‌درمانگر یا موسیقی‌درمانگر کمک بگیرید. در پایان اینکه تأثیر موسیقی را بر ذهن و روان خود جدی بگیرید و ذهن خود را به هر چه که در بازار ارائه می‌شود، نسپارید. گوش ندادن به موسیقی به‌مراتب بهتر از گوش دادن به موسیقی نامناسب است، زیرا بعضی از موسیقی‌ها بسیار غمگین و پر از کلمات تلقینی منفی هستند و با گوش دادن به آن‌ها احساس یاس و بدبختی بر شنونده غالب می‌شود. گوش دادن به چنین اشعار و آهنگ‌هایی به‌مرورزمان فرد را به وادی افسردگی می‌کشاند. حتی بعضی از موسیقی‌ها ظاهراً شاد هستند؛ درحالی‌که درون خود بار منفی و اشعار محزون کننده و منحرف‌کننده‌ای دارند. خصوصاً بعضی از موسیقی‌های غربی، اعتیاد و مصرف الکل را ترویج می‌کنند؛ درحالی‌که فرد خواننده درحالی‌که این کلمات را تلقین می‌کند به رقص و پای‌کوبی می‌پردازد؛ بنابراین شنونده‌ای زیرک باشید و سعی کنید در همه حال در مسیر تعالی و معنویت گام بردارید...



ارسال توسط بلوخین گرجی

اسلایدر

دانلود فیلم